محمود امانی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد؛
شورايعاليآموزش و پرورش، مرجع سياستگذاري در حوزه آموزش و پرورش کشور است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شورايعاليآموزشوپرورش مرجع سياستگذاري در حوزه وظايف آموزش عمومي و متوسطه درچارچوب سياستهاي کلي نظام وقوانين و مقررات موضوعه است.
یکهزار و چهل و سومین(1043) جلسه شـوراي عـالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور، وزیرآموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن، در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
در این جلسه محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سیر تکوینی و تاریخی این شورا گفت: شورايعاليآموزشوپرورش مرجع سياستگذاري در حوزه وظايف آموزش عمومي و متوسطه درچارچوب سياستهاي کلي نظام وقوانين و مقررات موضوعه است.
وی افزود: ریاست شورای عالی آموزش و پرورش با رئیس جمهور است و در غیاب وی، وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت.
امانی با اشاره به ماده 4 تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: هيچ يك از مقررات آموزشي و پرورشي كشور كه با وظايف شوراي عالي آموزش و پرورش مربوط است قبل از تصويب در شورا رسميت نخواهد يافت.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر ماده 5 قانون این شورا ابراز کرد: مصوبات شوراي عالي آموزش وپرورش درحدود اختيارات قانوني شورا براي موسسات ذي ربط لازم الاجرا است. اين مصوبات پس از تاييد رييس شورا توسط دبيركل به موسسات مربوط ابلاغ خواهد شد.
امانی اضافه کرد: اعضای شورای عالی آموزش و پرورش سه دسته اند. اعضای رسمی که دارای حق رای می باشند، اعضای وابسته (شامل معاونان وزیر آموزش و پرورش و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت که به تناسب موضوع دعوت می شوند) و ناظران مجلس شورای اسلامی که در آن عضویت دارند.
وی افزود: این شورا دارای 8 کمیسیون و 3 کمیته کارشناسی و تخصصی است که طرح ها، برنامه ها و موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و پرورش را که از سوی رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش و یا 8 نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به آن ارجاع داده می شود مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار داده و نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام می کنند تا در صورت صلاحدید در صحن علنی شورای عالی مورد بررسی و تصویب قرار گیرند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مصوبات این شورا کفت: مصوبات این شورا شامل اسناد تحولی، اسناد سیاستی، اساسنامه ها، آئین نامه ها، برنامه های درسی و تربیتی، شاخص های آموزش و پرورش، اهداف دوره های تحصیلی و غیره است.
وی با اشاره به ماده 6 قانون تشکیل این شورا اظهار داشت: این شورا وظايف واختيارات متنوعی را برای سیاست گذاری و قانون گذاری در زمینه مسائل و موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و پرورش کشور که بوسیله مجلس شورای اسلامی به آن داده است، بر عهده دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش و کارکردهای این شورا در نظام تعلیم و تربیت کشور تاکید کرد: این شورا متعلق به همه مردم است که بزرگترین سرمایه آن اصالت، استقلال و اتقان مصوبات آن می باشد.
امانی گفت: اصالت یعنی شأن، جایگاه و قدمت شورای عالی آموزش و پرورش؛ شورایی که انسانهای بزرگ و برجسته ای در آن حضور داشتهاند و با سیاستگذاریهای خود به فرزندان مردم خدمت کردهاند.
وی با اشاره به دومین سرمایه شورای عالی اظهار داشت: استقلال؛ قانون تشکیل شورای عالی، نظام اداری مستقل، ثبات مدیریت، کمیسیون های کارآمد و...این استقلال سبب شده است تا در دولتهای مختلف تعاملی سازنده بین شورای عالی و وزارت آموزش و پرورش به وجود بیاید.
امانی با اشاره به سومین سرمایه شورای عالی گفت: اتقان مصوبات(کار کارشناسی، فنی و تخصصی)، چنین موضوعی مسئولیت بزرگی را متوجه شورای عالی میکند و باعث میشود تا نقش سیاستگذاری به خوبی ایفا شده و به نهادهای قانونگذار مانند مجلس شورای اسلامی کمک کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: یکی از خصوصیات شورای عالی آموزش و پرورش، ثبات مدیریت و آرامشی است که بر آن حکم فرماست، این ویژگی باعث شده است به عنوان یک تکیه گاه مطمئن برای نظام تعلیم و تربیت عمل کند.
وی افزود: این شورا همواره نقطهای بوده است که به انباشتگی تجربیات کمک کرده و بهطور خاص از سال ۱۳۹۰ که سند افتخارآمیز تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شد، همواره پیگیر اجرای آن از سوی وزارت آموزش و پرورش بوده است.
امانی با اشاره به اینکه لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است تصریح کرد: یکی از دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین، عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است. بدین صورت که از سال 1390 زمان تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین، هشت وزیر و چهار سرپرست به وزارت آموزش و پرورش آمده اند که هیچ کدام از آنان فرصت لازم برای اجرای برنامه های سند نداشته اند.
در ادامه این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه ها، نظرات و پیشنهادهای خود را درباره موضوعات و مسائل مختلف آموزش و پرورش بیان کردند.